Po Krośnie Budapeszt – polskie towary na węgierski stół

Gwoli kontynuacji zainaugurowanej w sierpniu bieżącego roku w Krośnie idei polsko-węgierskiego targu objazdowego na Zamek Budański przybyli polscy sprzedawcy, aby w ramach trwających tam od 29 do 30 września Turystyczno-Gastronomicznych Targów Głównego Sezonu 2012 zaprezentować specyficzne dla swej ojczyzny wyroby z zakresu gastronomii i rękodzieła artystycznego.

Przywieźli wyborną szynkę, przyrządzoną w specjalnej marynacie, kiełbasę bez papryki, wędliny z wieprzowiny, wyśmienite przyprawy, miody akacjowe i lipowe, chleb wypiekany według lokalnego przepisu oraz wiele innych kulinarnych specjałów charakterystycznych dla ich kraju. Polscy wystawcy urządzili ku uciesze zwiedzających degustację, podczas której – skwapliwie korzystając z okazji – z entuzjazmem kosztowano gastronomiczne przysmaki naszych polskich przyjaciół.

Mieliśmy też możliwość oglądu wykonanych ze szkła, gliny i papieru prac polskich rękodzielników: w ich ofercie znalazły się przepięknie malowane butelki, biżuteria, papierowe pudełka oraz przedmioty dekoracyjne. Zobaczyć mogliśmy ponadto piękne, misternie wykonane hafty, ręczne koronki oraz wiele innych wyrobów sztuki ludowej.

Koncepcję Polsko-Węgierskiego Targu Objazdowego należy dalej dopracowywać i udoskonalać w harmonii z projektami opracowanymi w ramach Narodowej Strategii Obszarów Wiejskich. Obie strony zapewnić muszą dostateczny zasób towarów tudzież rynek zbytu, który zagwarantuje rolnikom i drobnym wytwórcom pewną sprzedaż ich produktów. Wykonalne  stanie się to oczywiście jedynie wówczas, kiedy po obu stronach nagromadzi się olbrzymia masa towarów oraz ukształtuje się odpowiedni krąg nabywców. Należy porozumieć się z multinacjonalnymi sieciami handlowymi, aby zorganizowały w swoich sklepach specjalne stoiska: na Węgrzech z polskimi, w Polsce zaś z węgierskimi towarami. Trzeba naturalnie znaleźć źródła finansowania owego przedsięwzięcia. Celowym byłoby ubieganie się w ramach wspólnego, polsko-węgierskiego projektu o dotację unijną w ramach programu Leader (jest to program mający na celu wspomaganie rozwoju obszarów wiejskich). Wykorzystując ku temu fundusze unijne, stworzyć należy w obu krajach firmę pośredniczącą w kojarzeniu ze sobą partnerów, która pozostawałyby w kontakcie z podmiotami świadczącymi usługi transportowe oraz rolnikami. Tym sposobem wytwórcy mogliby być spokojni o zbyt całego zasobu swych towarów.

Polsko-węgierski targ objazdowy jest wzorową oddolną inicjatywą obywatelską, którą poprzez media propagować i upowszechniać mogą biorące w niej udział organizacje społeczne. Dzięki gazetom związanym z blisko 400 klubami “Gazety Polskiej” i PolgárPortál, tj. agencji prasowej CET-u (Rady Porozumienia Społecznego), a także “Magyar Hírlap” tudzież innym mediom idea ta dotrze do coraz większego grona polskich i węgierskich drobnych wytwórców, rękodzielników, mistrzów kuchni oraz sprzedawców, angażując ich w owo szlachetne przedsięwzięcie, budujące jednocześnie sieć kontaktów, wspólnotę oraz rynek zbytu.

 

http://www.polgarportal.hu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *